Menu

Personalisatie in marketing: is een DMP het antwoord? [Adformatie]

14 February 2017, DAN DNA


Personalisatie in marketing: is een DMP het antwoord?

In potentie maakt personalisatie klantcommunicatie persoonlijker, goedkoper en effectiever, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan. Bijvoorbeeld, wat vinden websurfers ervan, wat willen adverteerders en hoe moet hun organisatie worden aangepast en ingericht om deze nieuwe belofte waar te kunnen maken.

Op 13 december 2016 organiseerde iProspect een rondetafelbijeenkomst met als onderwerp personalisatie in marketing. Onderstaand een verslag van welke onderwerpen zijn besproken tijdens de rondetafelbijeenkomst.
Niki van Wijk, Strategy Director bij iProspect haalde een net gepubliceerd onderzoek aan over de voorkeuren van websurfers over targeting in marketing. Dit onderzoek voerde iProspect samen met Google uit onder 4.500 respondenten in acht verschillende landen. De resultaten laten zien dat internetgebruikers wars zijn van gepersonaliseerde berichten als het over een merk gaat dat ze niet kennen. Het lijkt dus verstandig om in je merk te investeren voordat je je communicatie gaat personaliseren. Qua demografie is het opvallend dat alle leeftijdsgroepen ongeveer net zoveel geneigd zijn te reageren op gepersonaliseerde boodschappen, behalve 18-24 jarigen. Bij hen is het 2x zo waarschijnlijk dat ze ermee zullen interacteren dan in de overige leeftijdsgroepen. Daarbij is het qua categorie met name kleding waar zij op geneigd zijn te klikken en dan vooral op prijsgerelateerde boodschappen.

 Is DMP een hype?

Walter Flaat, Managing Director van DAN DNA, de data unit van Dentsu Aegis Network, gaf aan welke knelpunten bedrijven vaak tegen komen bij de implementatie van een DMP. Budget, staffing en starre businessprocessen zijn vaak grotere obstakels dan techniek. Deze obstakels zijn echter te overwinnen door data op een simpele maar effectieve manier toepasbaar te maken. Veel bedrijven struikelen door een DMP als “magic box” te zien, waarbij opslag van zoveel mogelijk data – en integratie met zoveel mogelijk systemen het doel is. Dit zorgt echter voor enorme projecten die lijken op een verzamel-verslaving: Dingen bewaren omdat ze misschien ooit nuttig worden. En daar is niemand ooit beter van geworden.

Je kunt het volledige artikel van Adformatie hier lezen